Nabeschouwing Breslau Rally 2020 – Polen
Wat maakt een team een scorend Team?
Toen we afgelopen jaar terugkeerden van de Morocco Dessert Challenge (MDC) maakten we alweer volop plannen voor de MDC in april 2020. We hadden veel geleerd en gingen hard aan de slag met preparatie van de racetrucks en 4×4. Zoals bekend volgde de ene na de andere teleurstelling door de Corona uitbraak. De MDC werd uitgesteld naar september 2020. Dat gaf ons de tijd om grote aanpassingen te maken aan de voertuigen. In juli begonnen we ons af te vragen of we in september wel naar Marokko moesten gaan want stel je voor dat we daar in quarantaine zouden moeten…
Maar natuurlijk kriebelde het wel om de verbeterde voertuigen in het “eggie” uit te proberen. Een weekend Bant was een aardige test maar niet de uitdaging voor team en materieel die we voor ogen hadden. Al gauw kwam de Breslau Poland Rally 2020 in zicht. Dit gaf ons team een stip aan de horizon zoals dat heet. Met man en macht werden de voertuigen klaargestoomd om de deadline te halen. Hogedruk maakt alles vloeibaar! Marcel van de Kamp stortte zich volledig op de Toyota. Elke week dat het werk vorderde werd zijn glimlach breder! Ook de finale preparatie van de DAF’s kwamen op stoom! Schitterende bakken werden er gemaakt en ook de luchthappers voor de Intercooler kregen vorm. Zoals bekend zijn we al jaren iedere woensdagavond in onze “Hobby” hal, waar heel wat werk werd en wordt verzet.
Op naar Polen.
Zaterdag 12 september zouden we richting Polen vertrekken. Helaas kon, door andere verplichtingen, Fons Jans, met zijn DAF racetruck niet mee. We gingen met een afgeslankt team van 8 man bestaande uit Lars, Bert, Hans Arjen, Marcel, Cor, Gerrit en Frank richting Polen.
Op vrijdag 11 september werden de containers klaargemaakt voor vertrek. Op zaterdag 12 september zijn we stipt om 5 uur vertrokken naar Polen. 2 DAF trekkers met aanhanger waarop de Rally Truck en de Toyota 4×4 stonden. En de Mercedesbus met vier personen. De reis naar Polen ging redelijk voorspoeding. Alleen bij Berlijn stonden files en hadden we vertraging. Eenmaal in Polen zijn Arjen, Marcel, Hans en Cor met de bus vooruit gereden. We wilden alvast op het Bivak kijken naar een mooie plek waar onze voertuigen ruim zouden kunnen staan. Dat is gelukt… een triple A locatie met uitzicht op het meer, mooier kon niet! Met z’n vieren hebben wij dit plekje vrijgehouden tot de combinaties om ca. 20.30 uur arriveerden. Om 22 uur konden we eten. Cor had Nasi met saté gemaakt. Het was heerlijk maar Cor had de nasi op basis van de oude samenstelling van het team gemaakt, dus veel te veel. Kortom we hebben twee dagen nasi met saté gegeten.
De volgende twee dagen waren de administratieve en technische keuringen. Tussendoor konden we heerlijk genieten van het schitterend weer. De vele bekenden die we tegen kwamen vertelden ons dat de paden in de rally voor vrachtwagens veel te smal waren en dat door takken de voorruit en de spiegels zouden sneuvelen. Dit was niet voor dovemans oren. Gelijk kwamen onze specialisten met oplossingen. Er werd een metalen rooster gemaakt om in ieder geval de voorruit te ontzien. Omdat wij zo goed voorbereid waren konden we dit in no time voor elkaar krijgen. We hadden zelfs nog tijd om de nieuwe delen Hamerblauw te spuiten, je kon de aanpassingen niet zien!
Lars vond na twee etappes dat het zonde van de truck was als dit zo zou doorgaan. Wat hebben ze veel takken tegen de wagen zien en horen komen. Gelukkig bleef alles heel op 1 spiegel na. De volgende etappes werd gelukkig beter. Dat waren etappes met meer ruimte waarbij de truck volledig tot zijn recht kwam. Door goed navigeren, goed doseren van de snelheid en constant te rijden, kan je aan de top komen. Dit hebben Lars, Hans en Bert in de rallytruck zeer goed gedaan.
Ook de Toyota Landcruiser deed het uitstekend. Voor Marcel en Arjen was dit de eerste keer in de functie van pilot en navigator. Wat hebben zij genoten. Elke keer als ze terug kwamen was hun glimlach groter… Helaas kreeg de Toyota na het afronden van de tweede dag kuren. De distributieriem was er af gelopen en al gauw was duidelijk dat de motor niet meer snel te maken was. Dat was voor Marcel en Arjen natuurlijk een enorme domper! Maar ook voor het hele team. De volgende dag werd er gekeken wat de mogelijkheden waren. Onderdelen? Andere motor? Of stoppen? Emotioneel zou je zeggen oplappen, maar rationeel was de enige mogelijkheid om te stoppen. Thuis weer opbouwen met de andere rallymotor die we hebben staan bleek de enige juiste beslissing!
Douchen in de kou van Polen.
Door hun besluit om te stoppen, wat door het hele team werd gewaardeerd en ondersteunt, veranderde de rol van Marcel en Arjen binnen het team. Zij pakten van af dat moment, samen met Gerrit en Frank, klussen op die normaal gesproken later of niet worden opgepakt. Als voorbeeld, in Marokko denk je niet zo gauw aan kou! Douchen daar, is heel iets anders als douchen in Polen in september waar de temperaturen ‘s nacht onder 0 graden is. Er werd geknutseld aan een warmtewisselaar op de uitlaat van de aggregaat die toch de hele dag aanstond. Dit was een geweldige oplossing, ware het niet dat de aggregaat ‘s nachts uitstond. Al gauw werd er een warmwater voorziening geplaatst waar de buitentemperatuur geen vat op had.
Ook in de overkapping van de werkplaatscontainer zijn een paar heaters door Gerrit en Frank geplaatst. De overkapping werd met zeilen dichtgemaakt zodat de warmte in de overkapping bleef.
Waarom is dit team uniek?
Iedereen doet wat ‘ie moet doen, maar ook juist de dingen die daarbuiten vallen. Wat opvalt is dat bij ons werkelijk iedereen meewerkt. Uiteraard moeten de navigatoren eerst hun roadboek voor de komende dag bijwerken maar daarna helpen ze mee om alle punten af te werken. Dit komt bij veel andere teams niet voor! Na de het werken volgt ook de broodnodige ontspanning. Met kaarten, spelletjes en muziek werd iedere avond voldaan afgesloten. Daarna gingen we slapen. Sommigen in de cabine van een truck, anderen in tenten of gewoon in de buitenlucht.
Ons Bivak trok veel aandacht. Veel collega rallyrijders kwamen kijken hoe wij de onze mobiele werkplaatsen op orde hadden. Er werden veel foto’s gemaakt en men keek jaloers naar onze faciliteiten. Menig monteur van andere teams kwamen vragen om onderdelen, of om een beetje lucht! Zelfs van onze lasapparatuur werd dankbaar gebruik gemaakt.
Hamer heeft op velen een diepe indruk gemaakt.
Op de eerste plaats door de prachtige tweede plaats van Lars, Hans en Bert in hun DAF CF75 Rallytruck maar zeker ook door de uitstraling van het team en de hulpvaardigheid aan anderen.
Aanstaande woensdag 23 september komen we weer bij elkaar om de totale rally te evalueren en te kijken waar het beter kan. We hebben alweer een lijstje voor de komende tijd! Never a boring moment zullen we maar zeggen…